جزئیات مطلب

۱۵ آبان ۱۳۹۶ چاپ صفحه

معرفی چمدان وپارچه های استفاده شده در چمدان

چمدان چیست؟ ، چمدانهای سافت کیس چیست؟ ، پلی استر چیست؟ و پارچه تفلون چیست ؟ و suitcase در سایت ایران دلسی بخوانید

معرفی چمدان وپارچه های استفاده شده در چمدان

چمدان چیست؟

در گذشته های دور بسته های پارچه ای به عنوان توشه راه مسافران بوده و بسیاری با استفاده از ابزاری بومی توشه راه خود را همراه میبردند ، اما اگر کمی جلوتر بیاییم به وجود جعبه های چوبی یا چرمی در زندگی مردم به خصوص مسافران برخورد خواهیم داشت که میتوان آنها را نمونه های اولیه چمدان در نظر گرفت .
امروزه اساس کار همان است و شکل ظاهری جعبه ها خیلی متفاوت نشده اما استفاده از لوازم و مواد تازه در ساخت آنها باعث تفاوت و قدرت نمایی برند های مطرح این صنف چون دلسی شده است.
چمدانی که امروزه از آن برای سفرهای خودمان استفاده میکنیم عمدتا از الیاف مصنوعی ساخته میشود ولی به طور کلی چمدان در دو دسته هارد کیس و سافت کیس مورد استفاده قرار میگیرد .
امروز در مورد چمدانهای سافت کیس توضیحاتی ارائه میگردد :

چمدانهای سافت کیس چیست؟

به طور کلی هر چمدانی که پوسته ی خارجی ان از جنس پارچه باشد را چمدان سافت کیس مینامند . امروزه این نوع از چمدان رایج ترین نوع آن است و استفاده از آن به چند دلیل مورد توجه است .
در گذشته چمدانهای پارچه ای از پارچه هایی مانند برزنت یا کرباس تولید میشدند ولی به دلایلی پارچه های امروزی جایگیزن های مناسبتری برای تولید این محصول بود .
چمدان دلسی
اولین دلیل، سنگین تر بودن این نوع پارچه ها نصبت به الیاف صنعتی امروزی بود. برای مثال یک چمدان با جنس برزنتی در سایز بزرگ با حداقل وزن 7.5 تا 8 کیلو گرم تولید میشد ولی امروزه بزرگترین امتیاز چمدانهای پارچه ای سبک بودن آنها میباشد .
در برند ما وزن چمدان پارچه ای از سبک ترین چمدان دنیا مدل دافین با وزن 1.5 کیلو گرم در سایز کابین شروع و تا نهایتا 5.5 کیلوگرم در سایز اور چمدان چاتلت سافت متغییر است . دومین دلیل تغییر متریال به پارچه های امروزی پیشرفت مد بود .
مد تاثیر بسزایی در رشد صنف کیف و جامدان داشت ضخیم بودن ، فرم پذیر نبودن و محدودیت رنگ در پارچه های قدیمی سبب استفاده از یک نوع پارچه بسیار مناسب با دانه بندی شیمیایی به نام پلی استر بود.

پلی استر چیست؟

پلی استر یک محصول پتروشیمی است. برای تولید این فرآورده دو ماده شیمیایی در مجاورت کاتالیزر مناسب قرار میگیرد تا پلیمر حاصل از ترکیب این دو ماده اولیه توسط پمپ از صفحات رشته ساز عبور داده شود که تحت تاثیر هوای سرد شکل الیاف به خود بگیرد عمده ی چمدان های امروزی از این نوع پارچه تولید میشود شناخت و مرغوبیت این نوع پارچه بر اساس شناسنامه ی پارچه میسر است.
چمدان چرخدار دلسی
چمدان مسافرتی دلسی پاریس
هر نوع محصول تولید شده از این پارچه دارای توضیحی از میزان تراکم پلاستیک و نوع دانه کشی آن با واژه بین المللی دنیر است . میزان دنیر پارچه مشخص کننده این مزمون است که پارچه به چه میزان تونایی تولید میشود .دنیر پارچه های چمدان از 320 شروع و تا 1620 دنیر در بعضی پارچه ها ادامه پیدا میکند .
پارچه پلی استر 1620 دنیر سر سخت ترین رغیب برای پارچه های پلی امید است .

پلی امید چیست؟

شامل انواع نخ های نایلونی با استحکام بالا در مواردی مثل تقویت تایر خودرو و هواپیما مورد استفاده قرار می گیرند. این الیاف دارای مقاومت عالی در مقابل سایش می باشند. الیاف نایلونی با توجه به استحکام بالا و سختی برای تولید طناب کمربند ایمنی چتر نجات، نخ و تور ماهیگیری مورد استفاده قرار می‌گیرند .
بعضی از چمدانهای دلسی با پلی استر 1620 دنیر تولید و از نظر رده بندی کوالیتی های لول شناخته میشوند مانند مونت مارتر پرو ، لاروشل و ...
حتی در برخی مدلها از پلی امید برای تولید چمدان استفاده شده مانند هلیم کروز ، هلیم پایلوت و ....
بیشتر بدانید!
در بعضی مدلها در برند دلسی از موادی برای مقاوم تر کردن پارچه های مصرفی استفاده میشود که به این نوع پارچه تفلون میگویند.

پارچه تفلون چیست ؟

پارچه طی فرایندی نسبت به نفوذ مایعات مقاوم تر میشود . در پارچه های تفلون نشت مایعات داخلی و خارجی وجود ندارد ولک های خشک مثل خاک و گل بسیار راحت از بین میرود همچنین هر نوع کثیفی از سطح این پارچه در حد قابل قبولی از بین میرود .

منبع : ایران دلسی